The production on Open Science in the Information Science area in Brazil: analysis on the thematic map of Brapci publications – 2015 to 2019
DOI:
https://doi.org/10.29397/reciis.v18i2.3511Keywords:
Information Science, Open Science, Journal articles, Scientific periodicals, Scientific communicationAbstract
Discusses the relationship between Information Science and the Open Science movement, from the perspective of scientific articles identified in the Reference Database of Journal Articles in Information Science. It aims to determine the dimensions that field and movement are related to, establishing an overview of this relationship with Brazilian research in the field in the period between 2015 and 2019, analyzing how this relationship permeates and establishes itself in the field of scientific communication. The methodology used is the Narrative Literature Review, in the analysis of titles, abstracts and keywords of the selected articles. The empirical field is composed of the results obtained by searching the base, totaling 36 results. It is concluded that Information Science is relating to Open Science, observing the prevalence of studies on Open Research Data and Repositories as ways to improve scientific practices observing the precepts of the movement.References
ALBAGLI, Sarita; CLINIO, Anne; RAYCHTOCK, Sabryna. Ciência Aberta: correntes interpretativas e tipos de ação. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p. 434-450, 2014. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/3593/3072. Acesso em: 1 maio 2024.
ANGLADA, Lluís; ABADAL, Ernest. ¿Qué es la ciencia abierta? Anuario ThinkEPI, Albolote, v. 12, p. 292-298, 2018. DOI: https://doi.org/10.3145/thinkepi.2018.43. Disponível em: https://thinkepi.scimagoepi.com/index.php/ThinkEPI/article/view/thinkepi.2018.43. Acesso em: 6 maio 2024.
APPEL, André Luiz; ALBAGLI, Sarita. Acesso Aberto em questão: novas agendas e desafios. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 29, n. 4, p. 187-208, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/50113. Acesso em: 6 maio 2024.
APPEL, André Luiz; ALBAGLI, Sarita. Dimensões tecnopolíticas e econômicas da comunicação científica em transformação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 19., 2018. Anais [...]. Londrina: [s. n.], 2018. p. 3331-3350.
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Correntes teóricas da Ciência da Informação. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 38, n. 3, p. 192-204, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/qhsrgPL7T6RbKKVbMwrPMNb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 abr. 2024.
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. O que é ciência da informação. Belo Horizonte: KMA, 2018.
AUTRAN, Marynice de Medeiros Matos. Gênese, evolução e tendências da comunicação da ciência. In: BORGES, Maria Manuel; CASADO, Elias Sanz (coord.). Sob a lente da Ciência Aberta: olhares de Portugal, Espanha e Brasil. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2021. p. 13-44.
BANDEIRA, Pablo Matias. Movimento de Acesso Aberto no Brasil: contribuição do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia a partir da implementação do Sistema Eletrônico de Editoração de Revistas. 2017. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017.
BARATA, Germana. Por métricas alternativas mais relevantes para a América Latina. Transinformação, Campinas, v. 31, p. e190031, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2318-0889201931e190031. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tinf/a/CdfPjsJQGTnSSNwWbCCxL9H/. Acesso em: 6 maio 2024.
BARATA, Rita de Cássia Barradas. Dez coisas que você deveria saber sobre o Qualis. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília: DF, v. 13, n. 30, p. 13-40, 2016. DOI: https://doi.org/10.21713/2358-2332.2016.v13.947. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/947. Acesso em: 6 maio 2024.
BETHESDA STATEMENT ON OPEN ACCESS PUBLISHING. Harvard, 2003. Disponível em: https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/4725199/Suber_bethesda.htm?sequence=3&isAllowed=y. Acesso em: 6 maio 2024.
BEZJAK, Sonja et al. Introdução ao manual. In: BEZJAK, Sonja et al. Manual de formação em ciência aberta. [S. l.: s. n.], 2018a. Capítulo 1. Disponível em: https://foster.gitbook.io/manual-de-formacao-em-ciencia-aberta/01introducao. Acesso em: 26 jul. 2021.
BEZJAK, Sonja et al. Políticas de Ciência Aberta. In: BEZJAK, Sonja et al. Manual de formação em ciência aberta. [S. l.: s. n.], 2018b. Capítulo 2.9. Disponível em: https://Foster.gitbook.io/manual-de-formacao-em-ciencia-aberta/02introducaoacienciaaberta/09politicas_de_ciencia_aberta. Acesso em: 27 jul. 2021.
BRADLEY, Jean-Claude. Interview with Jean-Claude Bradley: the impact of Open Notebook Science by Richard Poynder. Information Today. [s. l.], set. 2010. Disponível em: http://www.infotoday.com/it/sep10/Poynder.shtml#top. Acesso em: 27 jul. 2021.
BUDAPEST OPEN ACCESS INITIATIVE (Budapeste). Budapest Open Access Initiative. 2002. Disponível em: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/read. Acesso em: 26 jul. 2021.
CABALLERO-RIVERO, Alejandro; SÁNCHEZ-TARRAGÓ, Nancy; SANTOS, Raimundo Nonato Macedo dos. Práticas de Ciência Aberta da comunidade acadêmica brasileira: estudo a partir da produção científica. Transinformação, Campinas, v. 31, p. 1-14, p. e190029, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2318-0889201931e190029. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tinf/a/5hgYK97mbcjRdZL7dfRDzvD/?lang=pt. Acesso em: 6 maio 2024.
CAVALCANTI, Márcia Teixeira.; SALES, Luana. Gestão de dados de pesquisa: um panorama da atuação da União Europeia. Biblos, Rio Grande, v. 31, n. 1, p. 73-98, 2017. DOI: https://doi.org/10.14295/biblos.v31i1.5789. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/5789. Acesso em: 6 maio 2024.
CLINIO, Anne. Abrir a pesquisa para além do Acesso Aberto e dados abertos: a experiência do projeto Documenta?!. Ciência da Informação, Brasília: DF, v. 48, n. 3, p. 206-209, 2019. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/4892. Acesso em: 6 maio 2024.
CNPq IBICT. Criação do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia – Ibict. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 5, n. 1-2, p. 111-113, 1976. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/78. Acesso em: 6 maio 2024.
COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Signs of epistemic disruption: transformations in the knowledge system of the academic journal. In: COPE, Bill; PHILLIPS, Angus (ed.). The future of the academic journal. Oxford: Chandos Publishing, 2009. p. 11-61.
CORDEIRO Alexander Magno et al. Revisão sistemática: uma revisão narrativa. Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões, Rio de Janeiro, v. 34, n. 6, p. 428-431, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-69912007000600012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rcbc/a/CC6NRNtP3dKLgLPwcgmV6Gf/. Acesso em: 6 maio 2024.
COSTA, Michelli. Políticas promotoras de ciência aberta, [2019], 19 slides. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/20191113_2EncontroCAPESdeCienciaAberta_MichelleCosta.pdf. Acesso em: 27 jul. 2021.
COSTA, Sely. M. S. Filosofia aberta, modelos de negócios e agências de fomento: elementos essenciais a uma discussão sobre o Acesso Aberto à informação científica. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 35, n. 2, p. 39-50, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652006000200005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/XsgXnnC7xWHNR7gXrP9Hw3M/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 6 maio 2024.
COSTA, Sely M. S.; KURAMOTO, Hélio; LEITE, Fernando C. L. Acesso Aberto no Brasil: aspetos históricos, ações institucionais e panorama atual. In: RODRIGUES, Eloy; SWAN, Alma; BAPTISTA, Ana Alice (ed.). Uma década de Acesso Aberto na UMinho e no mundo. Braga: Universidade do Minho, 2013. p. 133-150. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/26144/3/RepositoriUM_10anos.pdf. Acesso em: 6 maio 2024.
EISEND, Martin. The internet as a new medium for the sciences? The effects of internet use on traditional scientific communication media among social scientists in Germany. Online Information Review, [s. l.], v. 26, n. 5, p. 307-317, 2002. Disponível em: https://www.learntechlib.org/p/95953/. Acesso em: 6 maio 2024.
EUROPEAN COMMISSION. Horizon 2020: details of the EU funding programme which ended in 2020 and links to further information. Paris: European Commission, [2019]. Disponível em: https://research-and-innovation.ec.europa.eu/funding/funding-opportunities/funding-programmes-and-open-calls/horizon-2020_en. Acesso em: 6 maio 2024.
EUROPEAN COMMISSION. Open Access & Data Management. Paris: European Commision, [2019]. Disponível em: https://ec.europa.eu/research/participants/docs/h2020-funding-guide/cross-cutting-issues/open-access-dissemination_en.htm. Acesso em: 6 maio 2024.
FACILITATE OPEN SCIENCE TRAINING FOR EUROPEAN RESEARCH (FOSTER). Cordis: EU research results, 2022. Disponível em: https://cordis.europa.eu/project/id/612425. Acesso em: 26 jul. 2021.
FOSTER OPEN SCIENCE. Open Science Taxonomy. 2018. Disponível em: https://www.fosteropenscience.eu/themes/fosterstrap/images/taxonomies/os_taxonomy.png. Acesso em: 20 jun. 2024.
GOMES, Sandra Lúcia Rebel. O Acesso Aberto ao conhecimento científico: o papel da universidade brasileira. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 93-106, 2014. DOI: https://doi.org/10.3395/reciis.v8i2.618. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/618. Acesso em: 6 maio 2024.
GUIMARÃES, Maria Cristina Soares. Ciência Aberta e livre acesso à informação científica: tão longe, tão perto. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 139-152, 2014. DOI: https://doi.org/10.3395/reciis.v8i2.627. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/627. Acesso em: 6 maio 2024.
HENNING, Patricia Corrêa et al. GO FAIR e os princípios FAIR: o que representam para a expansão dos dados de pesquisa no âmbito da Ciência Aberta. Em Questão, Porto Alegre, v. 25, n. 2, p. 389-412, 2019. DOI: https://doi.org/10.19132/1808-5245252.389-412. Disponível em: https://seer.ufrgs.br//EmQuestao/article/view/84753. Acesso em: 6 maio 2024.
KOBASHI, Nair Yumiko; SANTOS, Raimundo Nonato Macedo dos. Arqueologia do trabalho imaterial: uma aplicação bibliométrica à análise de dissertações e teses. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 13, n. 1, n. esp., p. 106-115, 2008. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2008v13nesp1p106. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2008v13nesp1p106. Acesso em: 6 maio 2024.
KURAMOTO, Hélio. Acesso Livre: uma solução adotada em todo o globo; porém, no Brasil parece existir uma indefinição. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, p. 166-179, 2014. DOI: https://doi.org/10.3395/reciis.v8i2.630. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/630. Acesso em: 6 maio. 2024.
KURAMOTO, Hélio. A informação científica e o seu Acesso Livre: que direção o Brasil está adotando? Bibliotecas Universitárias: Pesquisas, Experiências e Perspectivas, Belo Horizonte, v. 2, n. 1 especial, p. 6-28, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistarbu/article/view/3072/1875. Acesso em: 6 maio 2024.
KURAMOTO, Hélio. Implantação de repositórios institucionais em universidades e instituições de pesquisa do Brasil: do projeto ao processo. In: GOMES, Maria João; ROSA, Flávia (Orgs.). Repositórios institucionais: democratizando o acesso ao conhecimento. Salvador: EdufBA, 2010. p. 61-70.
LARIVIÈRE, Vincent; HAUSTEIN, Stefanie; MONGEON, Philippe. The oligopoly of academic publishers in the Digital Era. PloS ONE, Leuven (Bélgica), v. 10, n. 6, p. 1-15, p. e0127502. 2015. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0127502. Disponível em: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0127502. Acesso em: 6 maio 2024.
MADEIRO, André Luiz França de. Repositórios de dados de pesquisa: investigando sua adoção nos institutos brasileiros de pesquisa. In: SANT’ANA, Ricardo César Gonçalves; DUTRA, Moisés Lima; DIAS, Guilherme Ataíde (org.). Anais WIDaT 2018: II Workshop de Informação, Dados e Tecnologia. João Pessoa: Ed. UFPB, 2018. p. 319-324.
MAX PLANCK SOCIETY. Berlin Declaration on Open Access to knowledge in the sciences and humanities. [S. l.: s. n.], 2003. Disponível em: https://openaccess.mpg.de/Berlin-Declaration. Acesso em: 26 jul. 2021.
MEADOWS, Arthur Jack. A comunicação científica. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 1999.
MEADOWS, Arthur Jack. The scientific paper as an archaeological artefact. Journal of Information Science, [s.l.], v. 11, n. 1, p. 27-30, 1985. DOI: https://doi.org/10.1177/016555158501100104. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/016555158501100104. Acesso em: 6 maio 2024.
MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. A comunicação científica e o movimento de acesso livre ao conhecimento. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 35, n. 2, p. 27-38, maio-ago. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652006000200004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/nGD3MkKfNxtjnnWshf3YVjP/?lang=pt. Acesso em: 6 maio 2024.
MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. O periódico científico. In: CAMPELLO, Bernadete Santos; CENDÓN, Beatriz Valadares; KREMER, Jeannette Marguerite (org.). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2000. p. 73-96.
OREGON STATE UNIVERSITY. Data papers & data journals. Corvallis, 2021. Disponível em: https://guides.library.oregonstate.edu/research-data-services/data-management-data-papers-journals. Acesso em: 5 fev. 2022.
PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro. A Ciência da Informação entre sombra e luz: domínio epistemológico e campo interdisciplinar. 19797. 278 p. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura) – Escola de Comunicação. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 1997. Disponível em: https://ridi.ibict.br/handle/123456789/35. Acesso em: 6 maio 2024.
PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro. Cenário da pós-graduação em Ciência da Informação no Brasil: influências e tendências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 8., 2007, Salvador. Anais [...]. Salvador, 2007. 14 p. Disponível em: https://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/65/1/PinheiroENANCIB2007.pdf. Acesso em: 6 maio 2024.
PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro. Hagar Espanha Gomes. Ciência da Informação, Brasília: DF, v. 25, n. 3, p. 1-4, 1995. Entrevista. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/624/627. Acesso em: 6 maio 2024.
PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro. Mutações na Ciência da Informação e reflexos nas mandalas interdisciplinares. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 28, n. 3, p. 115-134, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/ies/article/view/43317. Acesso em: 6 maio 2024.
POLÍTICAS de ciência aberta. Universidade do Minho, Minho, [c2021]. Disponível em: https://www.uminho.pt/PT/investigacao/cienciaaberta/Paginas/politicas-ciencia-aberta.aspx. Acesso em: 27 jul. 2021.
POLÍTICAS editoriais. Em Questão, Porto Alegre, [20--?]. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/about/editorialPolicies#focusAndScope. Acesso em: 4 out. 2021.
POLÍTICAS editoriais. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde. [2021]. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/about/editorialPolicies#focusAndScope. Acesso em: 4 out. 2021.
QUALIS – CAPES. Sistema de Bibliotecas da Unicamp. Campinas, [c2019]. Disponível em:
http://www.sbu.unicamp.br/sbu/qualis-capes/. Acesso em: 4 out. 2021.
ROARMAP. How many Open Access policies are there worldwide? ROARMAP: Registry of Open Access Repository Mandates and Policies. Southampton, [202-?]. Disponível em: http://roarmap.eprints.org/dataviz2.html. Acesso em: 1 fev. 2022.
SANTOS, Ana Cristina Gomes; FREITAS, Judite Antonieta Gonçalves de. Dados abertos e Ciência Aberta: como as universidades federais brasileiras se apresentam nesse horizonte. Biblios, Florianópolis, n. 78, p. 1-16, 2020. DOI: https://doi.org/10.5195/biblios.2020.796. Disponível em: https://biblios.pitt.edu/ojs/biblios/article/view/796. Acesso em: 6 maio 2024.
SAYÃO, Luis Fernando; SALES, Luana. Afinal, o que é dado de pesquisa? Biblos, Rio Grande, v. 34, n. 2, p. 32-51, 2020. DOI:
https://doi.org/10.14295/biblos.v34i2.11875. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/11875/8426. Acesso em: 6 maio 2024.
SAYÃO, Luis Fernando; SALES, Luana. Algumas considerações sobre os repositórios digitais de dados de pesquisa. Informação & Informação, Londrina, v. 21, n. 2, p. 90-115, 2016a. DOI: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2016v21n2p90. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/27939/20122. Acesso em: 6 maio 2024.
SAYÃO, Luis Fernando; SALES, Luana. Curadoria digital e dados de pesquisa. AtoZ: Novas Práticas em Informação e Conhecimento, Curitiba, v. 5, n. 2, p. 67-71, 2016b. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/atoz.v5i2.49708. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/49708/30161. Acesso em: 6 maio 2024.
SAYÃO, Luis Fernando; SALES, Luana. Curadoria digital: um novo patamar para preservação de dados digitais de pesquisa. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 22, n. 3, p. 179-191, set.-dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/12224/8586. Acesso em: 6 maio 2024.
SCIENCE EUROPE. Practical guide to the international alignment of Research Data Management. Bruxelas, 2021. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4915861. Disponível em: https://www.scienceeurope.org/our-resources/practical-guide-to-the-international-alignment-of-research-data-management/. Acesso em: 6 maio 2024.
SHINTAKU, Milton et al. Avaliação aberta pelos pares no âmbito da Ciência Aberta: revisão e reflexão. Biblos, Rio Grande, v. 34, n. 1, p. 161-175, 2020. DOI: https://doi.org/10.14295/biblos.v34i1.11189. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/11189. Acesso em: 6 maio 2024.
SILVA, Edna Lúcia da; PINHEIRO, Liliane Vieira; REINHEIMER, Frederico Maragno. Redes de conhecimento em artigos de comunicação científica: estudo baseado em citações bibliográficas de artigos de periódicos na área de ciência da informação no Brasil. Informação & Sociedade: estudos, João Pessoa, v. 23, n. 1, p. 145-160, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/12484. Acesso em: 6 maio 2024.
SILVA, Fabiano Couto Corrêa da; SILVEIRA, Lúcia da. O ecossistema da Ciência Aberta. Transinformação, Campinas, v. 31, p. e190001, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2318-0889201931e190001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tinf/a/dJ89vRg94Qxtf6Y7M49Hztr/#. Acesso em: 6 maio 2024.
SILVEIRA, Lúcia da et al. Taxonomia da Ciência Aberta: revisada e ampliada. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 28, p. 1-22, 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.e91712. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/91712. Acesso em: 6 maio 2024.
SOBRE a revista. Liinc em revista, Rio de Janeiro, [20--?]. Disponível em: http://revista.ibict.br/liinc/about. Acesso em: 4 out. 2021.
SPINAK, Ernesto. Os artigos em Acesso Aberto chegaram para ficar: em menos de 10 anos aproximam de 50% do nível mundial. In: SciELO em Perspectiva, São Paulo, 28 ago. 2013. Disponível em: https://blog.scielo.org/blog/2013/08/28/os-artigos-em-acesso-aberto-chegaram-para-ficar-em-menos-de-10-anos-aproximam-de-50-do-nivel-mundial/. Acesso em: 9 fev. 2021.
SPINAK, Ernesto. Sobre as vinte e duas definições de revisão por pares aberta... e mais. In: SciELO em Perspectiva, São Paulo, 28 fev. 2018. Disponível em: https://blog.scielo.org/blog/2018/02/28/sobre-as-vinte-e-duas-definicoes-de-revisao-por-pares-aberta-e-mais/#.YP-1PX3PxD8. Acesso em: 27 jul. 2021.
TARGINO, Maria das Graças; GARCIA, Joana Coeli Ribeiro; SILVA, Kleisson Lainnon Nascimento da. Avaliadores da área de Ciência da Informação frente à open peer review. Revista Interamericana de Bibliotecología, Medellín (Colômbia), v. 43, n. 1, 2020. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rib.v43n1ei3. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-09762020000100005. Acesso em: 6 maio 2024.
ZIMAN, John. Conhecimento público. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: EdUSP, 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Vinícius Ribeiro Soares dos Santos, Maria Nélida González de Gómez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Author’s rights: The author retains unrestricted rights over his work.
Rights to reuse: Reciis adopts the Creative Commons License, CC BY-NC non-commercial attribution according to the Policy on Open Access to Knowledge by Oswaldo Cruz Foundation. With this license, access, download, copy, print, share, reuse, and distribution of articles is allowed, provided that it is for non-commercial use and with source citation, granting proper authorship credits and reference to Reciis. In such cases, no permission is required from the authors or editors.
Rights of authors’s deposit / self-archiving: The authors are encouraged to deposit the published version, along with the link of their article in Reciis, in institutional repositories.