Engaging children in scientific research: the term of assent in the format of comic
DOI:
https://doi.org/10.29397/reciis.v18i2.3935Keywords:
Research Ethics, Ethics Committee, Child, Graphic Novel, Health CommunicationAbstract
Child assent is an ethical requirement in research with children, however effective communication has been a challenge. In this report we describe the theoretical and methodological construction of a child assent term in comic book format. The experience was carried out in a municipal school of Teresina-Piaui with 32 children between 8 and 10 years old. The steps consisted of the study of ethical issues, the construction of sequential art, in participant observation, in adjustments to the comic strip and in the application and signature of the assent term. The experience resulted in a term with Flesch readability of 90.4 on ethical issues in research with kids. The childish nod in comic book format presented accessible, playful language and adequate legibility to communicate research with children.
References
ALBRES, Neiva de Aquino; SOUSA, Danielle Vanessa Costa. Termo de assentimento livre e esclarecido: uso de história em quadrinhos em pesquisas com crianças. Revista Sinalizar, Goiânia, v. 4, p. 1-24, 2019. DOI: https://doi.org/10.5216/rs.v4.57756. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revsinal/article/view/57756. Acesso em: 8 maio 2023.
ARSLAN, Derla; TUTAR, Mahmut Sami; KOZANHAN, Betul. Evaluating the readability, understandability, and quality of online materials about chest pain in children. European Journal of Pediatrics, Berlin, v. 179, n. 12, p.1.881-1.891, 2020. DOI: https://doi.org/10.1007/s00431-020-03772-8. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32894353/. Acesso em: 13 jun. 2023.
AZEVEDO, Nair Correia Salgado de; BETTI, Mauro. Pesquisa etnográfica com crianças: caminhos teórico-metodológicos. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 25, n. 2, p. 291-310, 2014. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v25i2.3189. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/3189. Acesso em: 3 nov. 2023.
BACH, Benjamin et al. Design patterns for data comics. Proceedings of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, [s. l.], n. 38, p. 1-12, 2018. DOI: https://doi.org/10.1145/3173574.3173612. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/3173574.3173612#sec-supp. Acesso em: 14 abr. 2022.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Comissão Nacional de Ética em Pesquisa. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 12, p. 59, 13 jun. 2012. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf. Acesso em: 2 mar. 2022
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Manual do pesquisador: versão 3.7. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2015. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/images/Manual_Pesquisador-Vers%C3%A3o_3.7.PDF. Acesso em: 5 mar. 2022.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 98, p. 44-46, 24 maio 2016. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 2 mar. 2022.
CALDEIRA, Andreia Juliana; SANTOS, Maria João. Uso de história em quadrinhos como ferramenta de divulgação do conhecimento sobre Anisakis spp. e formas de prevenção da anisaquíase, em evento de divulgação científica. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p. 686-703, jul./set. 2022. DOI: https://www.doi.org/10.29397/reciis.v16i3.2461. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2461. Acesso em: 12 maio 2023.
CAYOUETTE, Florence et al. Operationalization of assent for research participation in pre‑adolescent children: a scoping review. BMC Medical Ethics, Londres, v. 23, n. 106, p. 1-10, 2022. DOI: https://doi.org/10.1186/s12910-022-00844-2. Disponível em: https://bmcmedethics.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12910-022-00844-2. Acesso em: 3 jul 2023.
EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial: princípios e práticas do lendário cartunista. 4. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
FARIA, Camila Cialdini et al. Elaboração e validação de um e-book com as leis sobre o diabetes nas escolas. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, DF, v. 75, n. 3, p. 1-8, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0711. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/Lmf5zbB9rYZNFXbB8rLSMZR/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 jun. 2023.
FERRER-ALBERO, Cristina; DYEZ-DOMINGO, Javier. Does a comic style informed assent form improve comprehension for minors participating in clinical trials? Clinical Ethics, [s. I.], v. 16, n. 1, p. 37-45, 2021. DOI: https://doi.org/10.1177/1477750920930377. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/1477750920930377. Acesso em: 5 maio 2023.
FIALHO, Flavia Andrade Nunes; DIAS, Ieda Maria Ávila Vargas; REGO, Marisa Palacios de Almeida. Termo de assentimento: participação de crianças em pesquisas. Revista Bioética, Brasília, DF, v. 30, n. 2, p. 423-433, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1983-80422022302538PT. Disponível em: https://revistabioetica.cfm.org.br/index.php/revista_bioetica/article/view/2836. Acesso em: 13 jun. 2023.
FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA (UNICEF). Convenção sobre os Direitos da Criança. Brasília, DF: Unicef, 1989. Disponível em: https://www.unicef. org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-da-crianca. Acesso em: 12 mar. 2022.
FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA (UNICEF). 30 anos da Convenção sobre os Direitos da Criança: avanços e desafios para meninas e meninos no Brasil. São Paulo: Unicef, 2019. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/relatorios/30-anos-da-convencao-sobre-os-direitos-da-crianca. Acesso em: 4 jan. 2023
GROENSTEEN, Thierry. O sistema dos quadrinhos. Nova Iguaçu: Marsupial, 2015. Disponível em: https://dokumen.pub/o-sistema-dos-quadrinhos-1nbsped-8566293444-9788566293449.html. Acesso em: 12 mar. 2022.
GROOTENS-WIEGERS, Petronella et al. Comic strips help children understand medical research: targeting the informed consent procedure to children’s needs. Patient Education and Counseling, Princeton, v. 98, n. 4, p. 518-524, 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pec.2014.12.005. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25612801/. Acesso em: 12 jan. 2023.
GUIMARÃES, Denise Azevedo Duarte. Will Eisner’s The Spirit re-signified by Frank Miller in the iniquitous spaces of fictional dark cities. Intercom – Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 45, p. 1-20, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-58442022111en. Disponível em: https://www.scielo.br/j/interc/a/htt6GCyVMkk8BmK7Cqv4YYC/?lang=en&format=pdf. Acesso em: 28 jun. 2023.
GUCZAK, Daiane; MARCHI, Rita de Cássia. Pesquisa com crianças pequenas: questões éticas, primeiras observações e sinais de assentimento. Revista Educação em Questão, Natal, v. 59, n. 62, p. 1-20, 2021. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2021v59n62ID26305. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/26305. Acesso em: 6 jul. 2023.
HEIN, Irma M. et al. Key factors in children’s competence to consent to clinical research. BMC Medical Ethics, Londres, v. 16, n. 74, 2015. DOI: https://doi.org/10.1186/s12910-015-0066-0. Disponível em: https://bmcmedethics.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12910-015-0066-0#citeas. Acesso em: 8 jul. 2023.
LOBATO, Lucas et al. Efeitos de intervenção educativa na qualidade ética do consentimento livre e esclarecido. Revista Bioética, Brasília, DF, v. 20, n. 3, p. 479-489, 2012. Disponível em: https://revistabioetica.cfm.org.br/index.php/revista_bioetica/article/view/769/821. Acesso em: 2 mar. 2022.
LOBATO, Lucas; CAÇADOR, Beatriz Sandra; GAZZINELLI, Maria Flávia. Legibilidade dos termos de consentimento livre e esclarecido em ensaios clínico. Revista Bioética, Brasília, DF, v. 21, n. 3, p. 557-565, set. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bioet/a/SJtJPtWWNh7CwP8XTZd5Xpq/?lang=pt#. Acesso em: 22 maio 2022.
LOBATO, Lucas et al. Conhecimento de crianças sobre o termo de assentimento livre e esclarecido. Revista Bioética, Brasília, DF, v. 24, n. 3, p. 542- 556, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-80422016243154. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bioet/a/KyCWVghSHFmkTDjqKXgyP5b/#. Acesso em: 2 mar. 2022.
MASSETTI, Thaís et al. A didactic approach to presenting verbal and visual information to children participating in research protocols: the comic book informed assent. Clinics, [s. l.], v. 73, p. 1-6, 2018. DOI: https://doi.org/10.6061/clinics/2018/e207. Disponível em: https://www.scielo.br/j/clin/a/XVD5QNLPwMFcBqw7dF4sy9h/abstract/?lang=en#. Acesso em: 3 mar. 2022.
MARTINS, Teresa BF et al. Readability formulas applied to textbooks in Brazilian Portuguese. São Carlos, Instituto de Ciências Matemáticas de São Carlos-USP, PDF Version; 1996. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/000906089. Acesso em: 2 abr. 2022.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
MIRANDA, Juliana de Oliveira Freitas et al. Construção e aplicação de um termo de assentimento: relato de experiência. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 26, n. 3, p. 1-8, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072017002460016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/TqvW6GpKXnJqSy39MYWdSFN/#. Acesso em: 1 jan. 2023.
NASH, Elizabeth et al. The readability of parent information leaflets in paediatric studies. Pediatric Research, [s. l.], v. 94, n. 3, p. 1.166-1.171, 2023. DOI: https://doi.org/10.1038/s41390-023-02608-z. Disponível em: https://www.nature.com/articles/s41390-023-02608-z#citeas. Acesso em: 7 jun. 2023.
OLIVEIRA, Roberto Cardoso de. O trabalho do antropólogo: olhar, ouvir, escrever. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 13-37, 1996. DOI: https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.1996.111579. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ra/article/view/111579. Acesso em: 27 out. 2023.
PIÑA, Sofia Prata et al. Abrangência, legibilidade e confiabilidade de websites brasileiros para orientação da população leiga sobre adenotonsilectomia. Brazilian Journal of Otorhinolaryngology, São Paulo, v. 87, p. 66-73, 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bjorl.2019.06.012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bjorl/a/cGbKgvBHC5g8kyXpZ7qmJBC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 5 mar. 2022.
PRADO, Renata Lopes Costa; FREITAS, Marcos Cezar. Normas éticas traduzem-se em ética na pesquisa? Pesquisas com crianças em instituições e nas cidades. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 40, p. 25-46, jul.-set. 2020. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i40.6879. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6879. Acesso em: 3 jul 2023.
PRADO, Carolina Conceição; SOUSA JÚNIOR, Carlos Eduardo; PIRES, Mariana Leal. Histórias em quadrinhos: uma ferramenta para a educação e promoção da saúde. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, p. 1-12, 2017. DOI: https://doi.org/10.29397/reciis.v11i2.1238. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1238. Acesso em: 13 maio 2023.
PRADO, Renata Lopes Costa; VICENTIN, Maria Cristina Gonçalves; ROSEMBERG, Fulvia. Ética na pesquisa com crianças: uma revisão da literatura brasileira das ciências humanas e sociais. Childhood & Philosophy, Rio de Janeiro, v. 14, n. 29, p. 43-70, 2018. DOI: https://doi.org/10.12957/childphilo.2018.30542. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1984-59872018000100043&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 28 out. 2023.
QUEIROZ, Danielle Teixeira et al. Observação participante na pesquisa qualitativa: conceitos e aplicações na área da saúde. Revista Enfermagem UERJ, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 276-283, 2007. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2020779/mod_resource/content/1/Observa%C3%A7%C3%A3o%20Participante.pdf. Acesso em: 28 out. 2023.
ROCHA, Renata Amaral de Matos; PORTO, Carlos Roberto. Retextualização: do curta-metragem à história em quadrinhos. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 39, p. 1-21, 2023. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-46926188. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/3YBpx4MPQ4TmDWWSmxY6fvr/#. Acesso em: 22 maio 2023.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA (SBP). Consentimento informado em pesquisas envolvendo crianças e adolescentes. Departamento Científico de Bioética (2019-2021). n. 6, ago. 2021. Disponível em: https://www.sbp.com.br/departamentos/bioetica/documentos-cientificos/. Acesso em: 14 jan. 2023.
SMAJDOR, Anna. Reification and assent in research involving those who lack capacity. Journal of Medical Ethics, Londres, v. 49, p. 474-480, 2023. DOI: http://dx.doi.org/10.1136/jme-2022-108710. Disponível em: https://jme.bmj.com/content/49/7/474. Acesso em: 12 dez. 2022.
VALLADARES, Lícia. Os dez mandamentos da observação participante. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 22, n. 63, p. 153-155, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69092007000100012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/H6CDbCRcfpPK3YmWcrrpw4K/?lang=pt#. Acesso em: 28 out 2023.
VICENTE, Augustin Lozano. Panorama da bioética infantil na América Latina. Revista Bioética, Brasília, DF, v. 27, n. 1, p. 76-85, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-80422019271289. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bioet/a/z7xtdWRX47fbLThJY3pW5QH/abstract/?lang=pt. Acesso em: 4 maio 2022.
WEISLEDER, Pedro. Helping them decide: a scoping review of interventions used to help minors understand the concept and process of assent. Frontiers in Pediatrics, Lausanne, v. 8, n. 25, p. 1-5, 2020. DOI: https://doi.org/10.3389%2Ffped.2020.00025. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7020747/. Acesso em: 3 jul. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Débora Cristina Couto Oliveira Costa, Francilene Batista Madeira, Elizabeth Teixeira, Ilvana Lima Verde Gomes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Author’s rights: The author retains unrestricted rights over his work.
Rights to reuse: Reciis adopts the Creative Commons License, CC BY-NC non-commercial attribution according to the Policy on Open Access to Knowledge by Oswaldo Cruz Foundation. With this license, access, download, copy, print, share, reuse, and distribution of articles is allowed, provided that it is for non-commercial use and with source citation, granting proper authorship credits and reference to Reciis. In such cases, no permission is required from the authors or editors.
Rights of authors’s deposit / self-archiving: The authors are encouraged to deposit the published version, along with the link of their article in Reciis, in institutional repositories.