Purposeful game Super Gotinha vs Disinformation: informative and pedagogical strategy to combat disinformation about vaccines

Authors

  • Ana Paula Bourscheid Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Escola de Comunicação, Artes e Design, Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social. Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-8191-5362
  • André Fagundes Pase Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Escola de Comunicação, Artes e Design, Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social. Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-4873-1051

DOI:

https://doi.org/10.29397/reciis.v19i1.4312

Keywords:

Vaccination, Media literacy, Information literacy, Game, Applied research

Abstract

This study consists of applied research that aims to present possibilities for curbing the misinformation surrounding vaccination, based on the development of the purposeful game Super Gotinha vs Disinformation, and the verification of its players’ experience. The product was tested by 51 students in the youth and adult education age group who, during their gameplay experiences, showed that specific groups have a greater interest in both vaccination and the narrative of purposeful games. Of particular note are the group of women who have children and young digital natives who are familiar with the world of games. At the end of the study, it was identified that the vaccination is present in public discussions due to the recent covid-19 pandemic and the need for permanent educational campaigns on the need for vaccination at all stages of life.

Author Biographies

Ana Paula Bourscheid, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Escola de Comunicação, Artes e Design, Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social. Porto Alegre, RS, Brasil.

PhD from the Graduate Program in Social Communication at the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PPGCOM/PUCRS). Master's degree from the Graduate Program in Journalism at the Federal University of Santa Catarina (PPGJOR/UFSC). Graduated in Social Communication, majoring in Journalism, from the Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó).

André Fagundes Pase, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Escola de Comunicação, Artes e Design, Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social. Porto Alegre, RS, Brasil.

Post-Doctorate in Electronic Games from the Massachusetts Institute of Technology (MIT). PhD in Social Communication from the School of Social Communication (Famecos) of the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul. Graduated in Journalism with a master's degree in Social Communication also from Famecos/PUCRS.

References

ALVAREZ, Julian; MICHAUD, Laurent. Serious games: advergaming, edugaming, training and more. Montpellier: Idate, 2008. (Understanding the Digital World). Disponível em: https://www.ludoscience.com/EN/diffusion/285-Serious-Games--Advergaming-edugaming-training-and-more.html. Acesso em: 20 jul. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 8 jun. 2021.

FLANAGAN, Mary; NISSENBAUM, Helen. Values at play: valores em jogos digitais. São Paulo: Blücher, 2018. E-book.

LAFOURCADE, Mathieu; JOUBERT, Alain; BRUN, Nathalie Le. Games with a purpose (GWAPS). Hoboken: Wiley-ISTE, 2015.

LISBOA, Vinícius. Em queda há 5 anos, coberturas vacinais preocupam Ministério da Saúde. Agência Brasil, Rio de Janeiro, 16 out. 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2020-10/em-queda-ha-5-anos-coberturas-vacinais-preocupam-ministerio-da-saude. Acesso em: 21 jul. 2021.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE (OPAS). Entenda a infodemia e a desinformação na luta contra a covid-19. Brasília, DF: Opas, 2020. Disponível em: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/52054/Factsheet-Infodemic_por.pdf?sequence=14. Acesso em: 2 nov. 2020.

PELLEGRINI, Aline. Como Zé Gotinha transformou a vacinação no país. Nexo, São Paulo, 10 jan. 2021. Expresso. Disponível em: https://www.nexojornal.com.br/expresso/2021/01/10/Como-Z%C3%A9-Gotinha-transformou-a-vacina%C3%A7%C3%A3o-no-pa%C3%ADs. Acesso em: 20 jul. 2021.

PESQUISA GAME BRASIL (PGB). 9ª edição da Pesquisa Game Brasil. [São Paulo] 2022. Disponível em: https://materiais.pesquisagamebrasil.com.br/2022-painel-gratuito-pgb22. Acesso em: 11 nov. 2022.

REUTERS, Agência. Brasil corre risco muito alto de reintrodução da poliomielite, diz Opas. Forbes, [s. l.], 21 set. 2022. Disponível em: https://forbes.com.br/forbessaude/2022/09/brasil-corre-risco-muito-alto-de-reintroducao-da-poliomielite-diz-opas/. Acesso em: 20 nov. 2022.

SANTOS, Márcio Carneiro dos. Desenvolvendo ferramentas para pesquisadores da comunicação. In: Medium. [São Luís], 19 abr. 2020. Disponível em: https://mcsufma.medium.com/desenvolvendo-ferramentas-para-pesquisadores-da-comunica%C3%A7%C3%A3o-19950953d056. Acesso em: 7 jul. 2021.

SANTOS, Márcio Carneiro dos. Pesquisa aplicada em comunicação: o estranhamento da interdisciplinaridade que nos assombra. Comunicação & Inovação, São Caetano do Sul, v. 19, n. 41, p. 18-33, set.-dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.13037/ci.vol19n41.5469. Disponível em: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/5469/2550. Acesso em: 5 jul. 2021.

STAPLES, Jeremy. Serious and purposeful video game environments. 2011. Dissertação (Master of Science in Computer Science) – California State University, Northridge, 2011. Disponível em: https://scholarworks.calstate.edu/concern/theses/g732dd01c?locale=fr. Acesso em: 20 jul. 2021.

SUPER Gotinha vs Desinformação. [Porto Alegre: s.n.], 2022. 1 jogo eletrônico. Disponível em: https://supergotinha.github.io/jogo/. Acesso em: 6 fev. 2025.

Published

2025-03-28

How to Cite

Bourscheid, A. P., & Pase, A. F. (2025). Purposeful game Super Gotinha vs Disinformation: informative and pedagogical strategy to combat disinformation about vaccines. RECIIS, 19(1), 1–17. https://doi.org/10.29397/reciis.v19i1.4312

Issue

Section

Experience reports