The use of social media as a tool for teaching the subject of nutrient metabolism
DOI:
https://doi.org/10.29397/reciis.v19i1.4082Keywords:
Distance education, Information and communication technologies, University extension, Teaching methods, NutrientsAbstract
This article describes the implementation of innovative teaching strategies in the subject of nutrient metabolism at the Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul) in the first half of 2023. The methodology involved integrating educational technologies, such as Instagram, YouTube and Zoom, into academic monitoring, with the aimof promoting an interactive and dynamic virtual environment. The monitors developed educational content on Instagram, including weekly infographics and direct interaction with students. The use of video lessons on YouTube and on-call sessions via Zoom was implemented to review content before assessments. The results indicated a positive reception from students concerning digital tools, reflected in satisfaction, engagement and improvement in academic performance. The satisfaction survey and Instagram profile analysis highlighted the effectiveness of these innovative approaches in the educational context.
References
CALEGARI, Denise Aparecida; PERFEITO, Alba Maria. Infográfico: possibilidades metodológicas em salas de aula de Ensino Médio. Entretextos, Londrina, v. 13, n. 1, p. 291-307, 2013. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/15170. Acesso em: 10 fev. 2025.
FERNANDES, Maria Jéssica da Silva et al. O uso da tecnologia dura no processo de ensino e aprendizagem na monitoria da disciplina de saúde da mulher: relato de experiência. Revista Expressão Católica, Quixadá, v. 11, n. Especial, p. 133-137, 2022. DOI: https://doi.org/10.25190/rec.v11iEspecial.102. Disponível em: http://publicacoes.unicatolicaquixada.edu.br/index.php/rec/article/view/102. Acesso em: 10 fev. 2025.
GOULART, Bethania Ferreira et al. A monitoria de educação em saúde na enfermagem: relato de experiência. Revista de Enfermagem UFPE on line, Recife, v. 11, n. 7, p. 2979-2984, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/revistaenfermagem/article/view/11090. Acesso em: 10 fev. 2025.
MORAES DE SABINO, Leidiane Minervina et al. Uso de tecnologia leve-dura nas práticas de enfermagem: análise de conceito. Aquichan, Bogotá, v. 16, n. 2, p. 230-239, 2016. DOI: https://doi.org/10.5294/aqui.2016.16.2.10. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972016000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=es. Acesso em: 10 fev. 2025.
NGUYEN, Vuvi H.; LYDEN, Elizabeth R.; YOACHIM, Shayla D. Using Instagram as a tool to enhance anatomy learning at two US dental schools. Journal of Dental Education, Hoboken, v. 85, n. 9, p. 1525-1535, 2021. DOI: https://doi.org/10.1002/jdd.12631. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jdd.12631. Acesso em: 10 fev. 2025.
OLIVEIRA, Priscila Patrícia Moura et al. Utilização pedagógica da rede social Instagram. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 5-17, 2021. DOI: http://www.doi.org/10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacao/utilizacao-pedagogica. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/utilizacao-pedagogica. Acesso em: 15 nov. 2023.
PAULA, Ayla Machado de; SILVA, Thayzis de Paula; AGUIAR, Aline Silva de. Nutrição em rede: um relato de experiência de lives produzidas por um Grupo de Educação Tutorial durante a pandemia de covid-19. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 423-430, 2023. DOI: https://doi.org/10.29397/reciis.v17i2.3328. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/3328. Acesso em: 10 fev. 2025.
PEREIRA, Maria Alice Neves de Arruda et al. O ensino-aprendizagem e o uso de metodologias ativas da unidade temática cuidado básico à saúde da mulher do curso de enfermagem sob a ótica de monitores. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 11, n. 10, p. e260111032368, 2022. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i10.32368. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/32368. Acesso em: 10 fev. 2025.
PRUDENCIO, Jarred et al. Instagram as a tool to enhance pharmacy student learning of ambulatory care pharmacy. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, New York, v. 13, n. 2, p. 134-138, 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cptl.2020.09.007. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S187712972030304X. Acesso em: 10 fev. 2025.
RAJEH, Mona T. et al. Social media as a learning tool: dental students’ perspectives. Journal of Dental Education, Hoboken, v. 85, n. 4, p. 513-520, 2021. DOI: https://doi.org/10.1002/jdd.12478. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/jdd.12478. Acesso em: 10 fev. 2025.
SANTOS, Geovannia Mendonça; BATISTA, Sylvia Helena Souza da Silva. Monitoria acadêmica na formação em/para a saúde: desafios e possibilidades no âmbito de um currículo interprofissional em saúde. ABCS Health Sciences, Santo André, v. 40, n. 3, p. 203-207, 2015. DOI: https://doi.org/10.7322/abcshs.v40i3.796. Disponível em: https://www.portalnepas.org.br/abcshs/article/view/796. Acesso em: 10 fev. 2025.
SERAFIM, Deise et al. Estratégias de ensino na monitoria de saúde da mulher e da criança do curso de enfermagem da Universidade Estadual de Maringá. Ciência, Cuidado e Saúde, Maringá, v. 6, suppl. 2, p. :474-480, 2008. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/view/5360. Acesso em: 10 fev. 2025.
SILVA, Francisco Theogenes Macêdo; KUBRUSLY, Marcos; AUGUSTO, Kristopherson Lustosa. Uso da tecnologia no ensino em saúde – perspectivas e aplicabilidades. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, p. 473-487, 2022. DOI: https://doi.org/10.29397/reciis.v16i2.2439. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/3249. Acesso em: 10 fev. 2025.
WU, Wenfeng; HUANG, Liangrong; YANG, Fang. Social anxiety and problematic social media use: a systematic review and meta-analysis. Addictive Behaviors, Oxford, v. 153, p. 1-10, 2024. DOI: https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2024.107995. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306460324000443. Acesso em: 10 fev. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daniel Forster, Flávia Seidler, Giuseppe Potrick Stefani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Author’s rights: The author retains unrestricted rights over his work.
Rights to reuse: Reciis adopts the Creative Commons License, CC BY-NC non-commercial attribution according to the Policy on Open Access to Knowledge by Oswaldo Cruz Foundation. With this license, access, download, copy, print, share, reuse, and distribution of articles is allowed, provided that it is for non-commercial use and with source citation, granting proper authorship credits and reference to Reciis. In such cases, no permission is required from the authors or editors.
Rights of authors’s deposit / self-archiving: The authors are encouraged to deposit the published version, along with the link of their article in Reciis, in institutional repositories.