The use of social media as a tool for teaching the subject of nutrient metabolism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29397/reciis.v19i1.4082

Keywords:

Distance education, Information and communication technologies, University extension, Teaching methods, Nutrients

Abstract

This article describes the implementation of innovative teaching strategies in the subject of nutrient metabolism at the Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul) in the first half of 2023. The methodology involved integrating educational technologies, such as Instagram, YouTube and Zoom, into academic monitoring, with the aimof promoting an interactive and dynamic virtual environment. The monitors developed educational content on Instagram, including weekly infographics and direct interaction with students. The use of video lessons on YouTube and on-call sessions via Zoom was implemented to review content before assessments. The results indicated a positive reception from students concerning digital tools, reflected in satisfaction, engagement and improvement in academic performance. The satisfaction survey and Instagram profile analysis highlighted the effectiveness of these innovative approaches in the educational context.

Author Biographies

Daniel Forster, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Escola de Ciências da Saúde e da Vida. Porto Alegre, RS, Brasil.

Graduação em Nutrição pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

Flávia Seidler, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Escola de Ciências da Saúde e da Vida. Porto Alegre, RS, Brasil.

Graduação em Nutrição pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

Giuseppe Potrick Stefani, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Escola de Ciências da Saúde e da Vida. Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutorado em Ciências da Reabilitação pela Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre.

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Published

2025-03-28

How to Cite

Forster, D., Seidler, F., & Stefani, G. P. (2025). The use of social media as a tool for teaching the subject of nutrient metabolism. RECIIS, 19(1), 1–16. https://doi.org/10.29397/reciis.v19i1.4082

Issue

Section

Experience reports