Use of video as a resource in health education for the elderly: an integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29397/reciis.v18i4.3594

Keywords:

Aged, Instructional film and video, Educational technology, Audiovisual aids, Health education

Abstract

This integrative review aims to investigate in scientific production the use of the audiovisual educational technology for health education for the elderly population. The search was carried out in the Medline, LILACS, CINAHL, Scopus, Web of Science, Science Direct and Embase databases. Six articles were included, published in national and international journals, with a predominance of level 4 evidence. The most discussed topic was the risk of falls in the elderly, but there was a variety in the thematic direction of the articles. Despite studies indicating efficacy and effectiveness, the number of scientific productions and the quality of evidence are low. They did not address the evaluation of the impact of educational technology in the field of health education. With regards to the themes developed for health education for the elderly, it is important to emphasize and suggest a greater diversity, mainly due to the multidimensionality of the demands for health from the elderly.

Author Biographies

Manoela de Abreu, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Instituto Ciências da Saúde. Uberaba, MG, Brasil.

Mestrado em Educação Física pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

Hélia Morais Nomelini de Assis, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Instituto Ciências da Saúde. Uberaba, MG, Brasil.

Mestrado em Saúde na Comunidade pela Universidade de São Paulo.

Daiane Silva Marques, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Instituto Ciências da Saúde. Uberaba, MG, Brasil.

Especialização em Farmacologia e Terapêutica Veterinária e Segurança do Trabalho pela Faculdade Venda Nova do Imigrante.

Daniel Edson Silva Caixeta, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Instituto Ciências da Saúde. Uberaba, MG, Brasil.

Especialização em Saúde Pública e da Família pela Faculdade de São Marcos.

Álvaro da Silva Santos, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Instituto Ciências da Saúde. Uberaba, MG, Brasil.

Doutorado em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

References

ABU ABED, Manar et al. Video-assisted patient education to modify behavior: A systematic review. Patient Education and Counseling, Limerick, v. 97, n. 1, p. 16-22, out. 2014. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pec.2014.06.015. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738399114002705. Acesso em: 2 dez. 2024.

ARAÚJO, Maria Isla Ribeiro et al. Sexualidade e envelhecimento: necessidades identificadas para construção de uma tecnologia educativa. Revista de Enfermagem UFPE on line, Recife, v. 11, n. 7, p. 2674-2682, maio 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/revistaenfermagem/article/view/23439. Acesso em: 2 dez. 2024.

BERKHOUT, Christophe et al. Audiovisual aids in primary healthcare settings’ waiting rooms. A systematic review. The European Journal of General Practice, London, v. 24, n. 1, p. 202-210, ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.1080/13814788.2018.1491964. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13814788.2018.1491964. Acesso em: 2 dez. 2024.

BRAGAGNOLO, Sandra Mara; DEON, Maicon Ricardo. Inclusão digital para a terceira idade. Revista Visão: Gestão Organizacional, Caçador, v. 6, n. 2, p. 60-68, dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/visao/article/view/1232. Acesso em: 2 dez. 2024.

CARDOSO, Rachel da Silva Serejo et al. Tecnologia educacional: um instrumento dinamizador do cuidado com idosos. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, DF, v. 71, p. 786-792, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0129. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/bYSS6Y7ZVjthdWnZRsNDxLJ/. Acesso em: 2 dez. 2024.

CARNEIRO, Angélica Cotta Lobo Leite et al. Educação para a promoção da saúde no contexto da atenção primária. Revista Panamericana de Salud Pública, Washington, DC, v. 31, n. 2, p. 115-120, fev. 2012. Disponível em: https://scielosp.org/pdf/rpsp/2012.v31n2/115-120/pt. Acesso em: 2 dez. 2024.

CARVALHO, Khelyane Mesquita de et al. Intervenções educativas para promoção da saúde do idoso: revisão integrativa. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 31, n. 4, p. 446-454, ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0194201800062. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/TXmHSndpMG9vzTXh5SkWGNM/#. Acesso em: 2 dez. 2024.

CHIU WU, Chiu-Hsiang et al. Advance care planning and advance directives: a multimedia education program in community-dwelling older adults. Journal of Applied Gerontology, Thousand Oaks, v. 39, n. 8, p. 811-819, ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.1177/0733464819831596. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0733464819831596. Acesso em: 2 dez. 2024

CZAJA, Sarah J.; LEE, Chin Chin. The impact of aging on access to technology. Universal Access in the Information Society, Berlin, v. 5, n. 4, p. 341-349, abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1007/s10209-006-0060-x. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10209-006-0060-x. Acesso em: 2 dez. 2024.

DAVIS, Scott A. et al. Glaucoma patient preferences for video education on eye drop technique. Optometry and Vision Science, Hagerstown, MD, v. 96, n. 5, p. 325-330, maio 2019. DOI: https://doi.org/10.1097/opx.0000000000001375. Disponível em: https://journals.lww.com/optvissci/fulltext/2019/05000/glaucoma_patient_preferences_for_video_education.2.aspx. Acesso em: 2 dez. 2024.

GALINDO-NETO, Nelson Miguel et al. Creation and validation of an educational video for deaf people about cardiopulmonary resuscitation. Revista Latino-Americana de Enfermagem, São Paulo, v. 27, p. e3130, mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1518-8345.2765.3130. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rlae/a/xKdKQQFTDMXSPnHhsWkhdkm/#. Acesso em: 2 dez. 2024.

GONÇALVES, Arquiléia; MOURÃO, Luciana. A expectativa em relação ao treinamento influencia o impacto das ações de capacitação? Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 45, p. 483-513, abr. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-76122011000200009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rap/a/DKqkyfVNSfpYYrDyjLzTVQD/#. Acesso em: 2 dez. 2024.

IBGE. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira: 2015. Rio de Janeiro: IBGE, Coordenação de População e Indicadores Sociais, 2015. (Estudos e pesquisas. Informação demográfica e socioeconômica, 35). Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv95011.pdf. Acesso em: 2 dez. 2024,

JONG, Lex D. de et al. Evaluating audio-visual falls prevention messages with community-dwelling older people using a World Café forum approach. BMC Geriatrics, London, v. 19, n. 1, p. 1-11, dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.1186/s12877-019-1344-3. Disponível em: https://bmcgeriatr.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12877-019-1344-3. Acesso em: 2 dez. 2024.

LOCKWOOD, Craig; MUNN, Zachary; PORRITT, Kylie. Qualitative research synthesis: methodological guidance for systematic reviewers utilizing meta-aggregation. JBI Evidence Implementation, Sydney, v. 13, n. 3, p. 179-187, set. 2015. DOI: https://doi.org/10.1097/xeb.0000000000000062. Disponível em: https://journals.lww.com/ijebh/fulltext/2015/09000/qualitative_research_synthesis__methodological.10.aspx. Acesso em: 2 dez. 2024.

MALLMANN, Danielli Gavião et al. Educação em saúde como principal alternativa para promover a saúde do idoso. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 20, p. 1763-1772, jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232015206.02382014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/MQYsHjXzsJfwNgwfKrGVcfp/. Acesso em: 2 dez. 2024.

MARTINS, Álissan Karine Lima et al. Literatura de cordel: tecnologia de educação para saúde e enfermagem. Revista Enfermagem UERJ, Rio de Janeiro, v. 19, n. 2, p. 324-329, 2011. Disponível em: https://www.revenf.bvs.br/pdf/reuerj/v19n2/v19n2a25.pdf. Acesso em: 2 dez. 2024.

MENDES, Karina Dal Sasso; SILVEIRA, Renata Cristina de Campos Pereira; GALVÃO, Cristina Maria. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto & Contexto - Enfermagem, Florianópolis, v. 17, n. 4, p. 758-764, dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072008000400018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/XzFkq6tjWs4wHNqNjKJLkXQ/#. Acesso em: 2 dez. 2024.

MENDES, Nathalie Porfírio et al. Tecnologia socioeducacional de videodebate para o cultivo do envelhecimento ativo. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 22, n. 3, p. e20170427, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2017-0427. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/VN5SJQQPSnjfWWcksNcMVrJ/. Acesso em: 2 dez. 2024.

MERHY, Emerson Elias Merhy et al. (org). O trabalho em saúde: olhando e experimentando o SUS no cotidiano. 4. ed. São Paulo: Hucitec, 2007. (Saúde em Debate).

MERHY, Emerson Elias Merhy; FEUERWERKER, Laura Camargo Macruz. Novo olhar sobre as tecnologias de saúde: uma necessidade contemporânea. In: MERHY, E. E. et al. (orgs.). Avaliação compartilhada do cuidado em saúde: surpreendendo o instituído nas redes. Rio de Janeiro: Hexis, 2016. p. 59-72.

NESPOLI, Grasiele. Os domínios da Tecnologia Educacional no campo da Saúde. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 17, p. 873-884, dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832013005000028. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/cK8NPzyP4KYpkM8hxVZ7cbx/. Acesso em: 2 dez. 2024.

OUZZANI, Mourad et al. Rayyan – a web and mobile app for systematic reviews. Systematic Reviews, London, v. 5, n. 1, p. 210, dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.1186/s13643-016-0384-4. Disponível em: https://systematicreviewsjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13643-016-0384-4. Acesso em: 2 dez. 2024.

PAGE, Matthew J. et al. The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. British Medical Association, London, v. 10, n. 1, p. 89, mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.n71. Disponível em: https://www.bmj.com/content/372/bmj.n71. Acesso em: 2 dez. 2024.

RODRIGUES, Vitória Eduarda Silva et al. Construção e validação de gerontecnologias cuidativo-educacionais: revisão integrativa. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, Rio de Janeiro, v. 24, p. e210144, abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-22562021024.210144.pt. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbgg/a/h5VyHPcNPRVJcxfN76SWd4w/#. Acesso em: 2 dez. 2024.

RODRIGUEZ, Eunice. et al. The impact of education on care practices: an exploratory study of the influence of “action plans” on the behavior of health professionals. International Psychogeriatrics, Cambridge, UK, v. 22, n. 6, p. 897-908, set. 2010. DOI: https://doi.org/10.1017/S1041610210001031. Disponível em: https://www.cambridge.org/core/journals/international-psychogeriatrics/article/impact-of-education-on-care-practices-an-exploratory-study-of-the-influence-of-action-plans-on-the-behavior-of-health-professionals/B2EE2466BF286488408A93C7A05E68F0. Acesso em: 2 dez. 2024.

SÁ, Guilherme Guarino de Moura et al. Tecnologias desenvolvidas para a educação em saúde de idosos na comunidade: revisão integrativa da literatura. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 27, p. e3186, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1518-8345.3171.3186. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rlae/a/M4Cd38FNHTQqG3DkmW8YTHx/#. Acesso em: 2 dez. 2024.

SÁ, Guilherme Guarino de Moura et al. Construção e validação de vídeo educativo para idosos acerca dos riscos de queda. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, DF, v. 73, p. e20200010, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/mBLghTywNyCGWNxSZGjbr6t/. Acesso em: 2 nov. 2024.

SILVA, Cynthia Roberta Dias Torres et al. Construção e validação de gerontotecnologia educativa sobre fragilidade em idosos. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, DF, v. 73, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2020-0800. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/kdp4wpvLq5TyRKtpZX3rZsC/. Acesso em: 2 dez. 2024.

SOUZA, Marcela Tavares de; SILVA, Michelly Dias da; CARVALHO, Rachel de. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 102-106, mar. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1679-45082010RW1134. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eins/a/ZQTBkVJZqcWrTT34cXLjtBx/. Acesso em: 2 dez. 2024.

STERN, Cindy et al. Methodological guidance for the conduct of mixed methods systematic reviews. JBI Evidence Synthesis, v. 18, n. 10, p. 2108-2118, out. 2020. DOI: https://doi.org/10.11124/jbisrir-d-19-00169. Disponível em: https://journals.lww.com/jbisrir/fulltext/2020/10000/methodological_guidance_for_the_conduct_of_mixed.3.aspx. Acesso em: 2 dez. 2024.

STETLER, Cheryl B. et al. Utilization-focused integrative reviews in a nursing service. Applied Nursing Research, Philadelphia, v. 11, n. 4, p. 195-206, nov. 1998. DOI: https://doi.org/10.1016/s0897-1897(98)80329-7. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0897189798803297. Acesso em: 2 dez. 2024.

TAM, Joyce W. et al. An educational video program to increase aging services technology awareness among older adults. Patient Education and Counseling, Limerick, v. 100, n. 8, p. 1564-1571, ago. 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pec.2017.03.020. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738399117301490. Acesso em: 2 dez. 2024.

VAN DEEN, Welmoed K. et al. Assessment of inflammatory bowel disease educational videos for increasing patient engagement and family and friends’ levels of understanding. Patient Education and Counseling, Limerick, v. 105, n. 3, p. 660-669, mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pec.2021.06.006. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738399121004043. Acesso em: 2 dez. 2024.

VILAS-BOAS, Gardênia da Silva A. et al. Medidas de Avaliação em Treinamento, Desenvolvimento e Educação: ferramentas para gestão de pessoas. Rio de Janeiro: Artmed, 2009.

Published

2024-12-19

How to Cite

Abreu, M. de, Assis, H. M. N. de, Marques, D. S., Caixeta, D. E. S., & Santos, Álvaro da S. (2024). Use of video as a resource in health education for the elderly: an integrative review. RECIIS, 18(4), 928–941. https://doi.org/10.29397/reciis.v18i4.3594

Issue

Section

Review Articles