Librarians and the challenges of Open Science: skills, resources and services

Authors

  • Nivaldo Calixto Ribeiro Universidade Federal de Minas Gerais, Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento. Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-0650-0121
  • Dalgiza Andrade Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais, Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento. Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-0814-6325
  • Jonas Aron Cardoso Diniz Universidade Federal de Minas Gerais, Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento. Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-3080-5005

DOI:

https://doi.org/10.29397/reciis.v18iAhead-of-Print.3514

Keywords:

Open Science, Librarian, Information services, Scientific communication, Open research

Abstract

This study aims to identify, in the scientific literature, products and services developed by librarians with a view to Open Science practices. The main question is to identify: what role is played by librarians facing the challenges of Open Science? Predominantly qualitative, this research can be characterized as bibliographic, exploratory, and descriptive. To achieve its objective, a rapid literature review technique was used. A survey of publications indexed in Brapci, Scopus and Web of Science was carried out, and three publications from each were retrieved. After excluding one title that was repeated, the research corpus consisted of six articles and two abstracts presented at an event. We conclude that debates about the new modus operandi of doing science have been increasing and librarians seem closely related to Open Science actions in the various stages of scientific research. Because of their skills and services, they play one of the central roles to achieve the opening of science.

Author Biographies

Nivaldo Calixto Ribeiro, Universidade Federal de Minas Gerais, Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento. Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutorado em Gestão e Organização do Conhecimento pela Universidade Federal de Minas Gerais.

Dalgiza Andrade Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais, Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento. Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutorado em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais.

Jonas Aron Cardoso Diniz, Universidade Federal de Minas Gerais, Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento. Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Minas Gerais.

References

BAUMGARTNER, Peter. Toward a taxonomy of Open Science (TOS). In: BAUMGARTNER, Peter. Open Science Education, Krems an der Donau, 22 Sept. 2019. Blog. Disponível em: https://notes.peter-baumgartner.net/2019/06/24/toward-a-taxonomy-of-open-science/. Acesso em: 20 jul. 2020.

EUROPEAN CITIZEN SCIENCE ASSOCIATION (ECSA). Ten principles of citizen science. Lisboa: European Citizen Science Association, 2015. DOI: http://doi.org/10.17605/OSF.IO/XPR2N. Disponível em: https://zenodo.org/record/5127534/files/ECSA_Ten_Principles_of_CS_English.pdf?download=1. Acesso em: 15 jan. 2024.

EUROPEAN COMMISSION. Directorate-General for Research and Innovation. Open innovation, open science, open to the world: a vision for Europe. Luxembourg, 2015. Disponível em: https://data.europa.eu/doi/10.2777/061652. Acesso em: 17 jan. 2024.

FEDERER, Lisa M.; QIN, Jian. Beyond the data management plan: expanding roles for librarians in data science and open science. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, Medford, v. 56, n. 1, p. i-xviii, 2019. Disponível em: https://asistdl.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/pra2.82. Acesso em: 15 jul. 2022.

FONSECA, Diego Leonardo de Souza. Os princípios da ciência cidadã e a atuação do bibliotecário no processo de democratização da informação. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 3, n. 48, p. 430-431, 2019. DOI: https://doi.org/10.18225/ci.inf.v48i3.4887. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/4887. Acesso em: 5 jul. 2022.

FECHER, Benedikt; FRIESIKE, Sascha. Open science: one term, five schools of thought. In: HUSCHKA, Denis; SOLGA, Heike; WAGNER, Gert G. German Council for Social and Economic Data (RatSWD) Working Paper Series. Berlim: RatSWD, 30 May 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2272036. Disponível em: https://ssrn.com/abstract=2272036. Acesso em: 10 fev. 2020.

GUIMARÃES, Marcus Vinícius de Albuquerque; FELIPE, Carla Beatriz Marques; SANTOS, Raimunda Fernanda dos. A formação do(a) bibliotecário(a) no contexto da Comunicação Científica: análise das propostas pedagógicas de universidades federais e estaduais das regiões Sul e Sudeste do Brasil. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, n. esp., v. 9, p. 1-17, 2022. DOI: https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.320. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/320. Acesso em: 5 jul. 2022.

GIUSTINI, Deanet al. Health sciences librarians’ engagement in open science: a scoping review. Journal of the Medical Library Association, Chicago, v. 109, n. 4, p. 540-560, Oct. 2021. DOI: https://doi.org/10.5195/jmla.2021.1256. Disponível em: https://www-webofscience.ez27.periodicos.capes.gov.br/wos/woscc/full-record/WOS:000721567300005. Acesso em: 15 jul. 2022.

GOMES, Rosangela da Silva. A percepção do bibliotecário profissional frente à Ciência Aberta. 2021. 126 p. Dissertação (Mestrado em Ciências da Documentação e Informação) – Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, Lisboa. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/48948/1/ulflrsgomes_tm.pdf. Acesso em: 30 jul. 2022.

HAMEL, Candyce et al. Defining Rapid Reviews: a systematic scoping review and thematic analysis of definitions and defining characteristics of rapid reviews. Journal of Clinical Epidemiology, New York, v. 129, p. 74-85, 7 Oct. 2020. DOI: http://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2020.09.041. Disponível em:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0895435620311276?via%3Dihub. Acesso em: 2 jun. 2022.

MARTIN, Elaine Russo. Democratic librarianship: the role of the medical library in promoting democracy and social justice. Journal of the Medical Library Association, Chicago, v. 108, n. 1, p. 131, Jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.5195%2Fjmla.2020.852. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6919999/. Acesso em: 30 jul. 2022.

PINFIELD, Stephen; COX, Andrew M.; SMITH, Jen. Research data management and libraries: relationships, activities, drivers and influences. PlosOne, São Francisco, v. 9, n. 12, p.1-28, 8 dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0114734.Disponível em:https://journals.plos.org/plosone/article/file?id=10.1371/journal.pone.0114734&type=printable. Acesso em: 30 jul. 2022.

PONTIKA, Nancy et al. Fostering open science to research using a taxonomy and an elearning portal. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON KNOWLEDGE TECHNOLOGIES AND DATA-DRIVEN BUSINESS, 15., 2015, Graz. Proceedings [...]. Milton Keynes: The Open University, 2015. DOI: https://doi.org/10.1145/2809563.2809571. Disponível em: http://oro.open.ac.uk/44719/. Acesso em: 2 dez. 2020.

RICE, Robin. Supporting research data management and open science in academic libraries: a data librarian's view. Mitteilungen der VÖB, Wiev, v. 72, n. 2, p. 263-273, 2019. DOI: https://doi.org/10.31263/voebm.v72i2.3303.Disponível em: https://journals.univie.ac.at/index.php/voebm/article/view/3303/2954. Acesso em: 15 jul. 2022.

ROSA, Ana Beatriz Almagro Rodrigues; ARAKAKI, Ana Carolina Simionato; FURNIVAL, Ariadne Chloe Mary. Gestão de dados de pesquisa nas bibliotecas universitárias públicas paulistas. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 18, p. 1-20, 2022. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1685/1346. Acesso em: 15 jul. 2022.

SANTOS, Paula Xavier (coord.). Livro verde Ciência Aberta e dados abertos:mapeamento e análise de políticas, infraestruturas e estratégias em perspectiva nacional e internacional. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2017.Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/handle/icict/24117/Livro-Verde-07-06-2018.pdf?sequence=2&isAllowed=y. Acesso em: 15 jan. 2024.

SANTOS-HERMOSA, Gema. Open education in Europe: advances, integration with open science and the role of the librarian. BID-Textos Universitaris de Biblioteconomia I Documentació, Barcelona, n. 43, Dec. 2019. DOI: https://doi.org/10.1344/BiD2019.43.14. Disponível em: https://bid.ub.edu/43/santos.htm. Acesso em: 16 jan. 2023.

SILVEIRA, Lúcia da et al. Ciência aberta na perspectiva de especialistas brasileiros: proposta de taxonomia. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 26, p. 1-27, 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.e79646. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/79646. Acesso em: 2 dez. 2022.

SOUSA, Luís Manuel Mota De et al. Revisões da literatura científica: tipos, métodos e aplicações em enfermagem. Revista Portuguesa de Enfermagem de Reabilitação, Porto, Portugal, v. 1, n. 1, p. 45-54, 2018. DOI: https://doi.org/10.33194/rper.2018.v1.n1.07.4391.Disponível em: https://rper.aper.pt/index.php/rper/article/view/20. Acesso em: 27 jul. 2022.

UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION (UNESCO). Draft text of the UNESCO Recommendation on Open Science. In: INTERGOVERNMENTAL MEETING OF EXPERTS (CATEGORY II), 2021, online.Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000376893. Acesso em: 18 jul. 2022.

WRUBLEWSKI, Donna; CLEMENT, Gail; MORRELL, Thomas. Science librarians and the future of open science. In: NATIONAL MEETING AND EXPOSITION OF THE AMERICAN-CHEMICAL-SOCIETY (ACS) - NANOSCIENCE, NANOTECHNOLOGY AND BEYOND, 256, 2018, Boston. Abstracts of Papers[...]. London: American Chemical Society, 2018. v. 256. Disponível em: https://www-webofscience.ez27.periodicos.capes.gov.br/wos/woscc/full-record/WOS:000447600003419. Acesso em: 14 jul. 2022.

ZIMMER, Lela. Qualitative meta-synthesis: a question of dialoguing with texts. Journal of Advanced Nursing, Sausalito, v. 53, n. 3, p. 311-318, 2006. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2006.03721.x. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16441536/. Acesso em: 5 jul. 2022.

Published

2024-02-02

How to Cite

Ribeiro, N. C., Oliveira, D. A., & Diniz, J. A. C. (2024). Librarians and the challenges of Open Science: skills, resources and services. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, 18(1), 208–221. https://doi.org/10.29397/reciis.v18iAhead-of-Print.3514