Serious game @-feto: an educational technology for early neonatal mortality prevention
DOI:
https://doi.org/10.29397/reciis.v18i4.3969Keywords:
Early Neonatal Mortality, Educational Technology, Nurses, Primary Health Care, SoftwareAbstract
The burden of infant mortality represents a painful reality that results in an immense loss of lives. The goal 3.2 of the Sustainable Development Goals establishes a commitment to ending avoidable deaths of newborns by 2030. The study presented in this article aimed to develop, validate, and evaluate a serious game for the prevention of early neonatal mortality, designed for Primary Health Care nurses. It is a methodological research conducted in five stages: exploratory, content validation, serious game development, semantic evaluation, and playfulness assessment. The serious game @-feto seeks to sensitise nurses to the early identification of risk factors and management of maternal hypertensive disorder, isthmo-cervical insufficiency, and urinary tract infection during pregnancy. It holds validity indices considered excellent: content: 0.98; semantics: 1; playfulness: 0.98. The serious game @-feto constitutes a technology to enhance knowledge in the maternal-child field in a playful and motivational manner.
References
AMORIM, Tamiris Scoz et al. Gestão do cuidado de Enfermagem para a qualidade da assistência pré-natal na Atenção Primária à Saúde. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 26, p. e20210300, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2021-0300. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/HGs3P75mn7qwvnB8WCH6rVL/?lang=pt. Acesso em: 13 jun. 2023.
BENEVIDES, Jéssica Lima et al. Construção e validação de tecnologia educativa sobre cuidados com úlceras venosas. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 50, n. 2, p. 306-312, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-623420160000200018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/7dYWgGDrVNzx7pgqCRDgfGc/. Acesso em: 17 jun. 2023.
BOAS, Larissa Nascimento Vilas et al. Óbito neonatal precoce e tardio: perfil das mães e recém-nascidos no estado de Rondônia. Revista Eletrônica Acervo Saúde, [s. l.], v.13, n. 8, p. 1-8, 2021. DOI: https://doi.org/10.25248/REAS.e8356.2021. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/8356. Acesso em: 04 jun. 2023.
BRASIL. Decreto nº 94.406/87 de 8 de junho1987. Regulamenta a lei nº 7.498, de 25 de junho de 1986, que dispõe sobre o exercício da Enfermagem, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 8 jun. 1987. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1980-1989/d94406.htm. Acesso em: 07 jun. 2023.
BRASIL. Ministério da Saúde. DATASUS: Departamento de Informática do SUS. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2021. Disponível em: https://datasus.saude.gov.br/informacoes-de-saude-tabnet/. Acesso em 15 jun. 2023.
CASTILHO, Cláudia. Os games no cotidiano da vida moderna. Plurais - Revista Multidisciplinar, Salvador, v. 1, n. 2, p. 47-62, 2018. DOI: https://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2010.v1.n2.%25p. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/plurais/article/view/883. Acesso em: 17 jun. 2023.
CHUGH, Ritesh; TURNBULL, Darren. Gamification in education: a citation network analysis using CitNetExplorer. Contemporary Educational Technology, Podgorica, v. 15, n. 2, p. ep405, 2023. DOI: https://doi.org/10.30935/cedtech/12863. Disponível em: https://www.cedtech.net/article/gamification-in-education-a-citation-network-analysis-using-citnetexplorer-12863. Acesso em: 17 jun. 2023.
COLUCI, Marina Zambon Orpinelli; ALEXANDRE, Neusa Maria Costa; MILANI, Daniela. Construção de instrumentos de medida na área da saúde. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 20, n. 3, p. 925-936, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232015203.04332013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/qTHcjt459YLYPM7Pt7Q7cSn/?lang=pt. Acesso em: 7 jun. 2023.
D’AGOSTINI, Marcela Mobiglia et al. Serious Game e-Baby Família: an educational technology for premature infant care. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, DF, v. 73, n. 4, p. e20190116, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2019-0116. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/6gGZF9rMd6wZZSDMC3b57JB/?lang=en. Acesso em: 07 jun. 2023.
FONSECA, Luciana Mara Monti et al. Interdisciplinary simulation scenario in nursing education: Humanized childbirth and birth. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 28, p. e3286, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1518-8345.3681.3286. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rlae/a/hLpjCftbQTMy3rK9yXGxL5D/?lang=en. Acesso em: 10 jun. 2023.
FRANÇA, Elisabeth Barboza et al. Principais causas da mortalidade na infância no Brasil, em 1990 e 2015: estimativas do estudo de Carga Global de Doença. Revista Brasileira de Epidemiologia, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 46-60, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-5497201700050005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbepid/a/PyFpwMM3fm3yRcqZJ66GRky/. Acesso em: 10 jun. 2023.
GOMES, Celma Barros de Araújo et al. Consulta de enfermagem no pré-natal: narrativas de gestantes e enfermeiras. Texto & Contexto - Enfermagem, Florianópolis, v. 28, p. e20170544, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2017-0544. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/3pLDtXNvjLGJWdFFHM3FQbv/?lang=pt. Acesso em: 10 jun. 2023.
HARA, Cristina Yuri Nakata et al. Design and evaluation of a 3D serious game for communication learning in nursing education. Nurse Education Today, Edinburgh, v. 100, 104846, 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.104846. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0260691721001039?via%3Dihub. Acesso em: 10 jun. 2023.
KRAUSE-JÜTTLER, Grit; WEITZ, Jürgen; BORK, Ulrich. Interdisciplinary collaborations in digital health research: mixed methods case study. JMIR Human Factors, Toronto, v. 9, n. 2, p. e36579, 2022. DOI: https://doi.org/10.2196/36579. Disponível em: https://humanfactors.jmir.org/2022/2/e36579. Acesso em: 10 jun. 2023.
MACHINSKI, Éven; RAVELLI, Ana Paula Xavier. Tecnologia leve no pós-parto: material educativo como instrumento da extensão universitária. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v.16, n. 1, p. 1-9, 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.14300.027. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/conexao/article/view/14300. Acesso em: 10 jun. 2023.
MASRUROH et al. Neonatal death incidence in healthcare facility in Indonesia: does antenatal care matter? Indian Journal of Forensic Medicine & Toxicology, Noida, v. 15, n. 1, p. 1265-1271, 2021. DOI: https://doi.org/10.37506/ijfmt.v15i1.13590. Disponível em: https://medicopublication.com/index.php/ijfmt/article/view/13590. Acesso em: 10 jun. 2023.
MEDEIROS, Valéria Alves Barros de et al. Perfil da mortalidade neonatal em Alagoas no período de 2008 a 2017. Revista Ciência Plural, Natal, v. 5, n. 2, p. 16-31, 2019. DOI: https://doi.org/10.21680/2446-7286.2019v5n2ID16212. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/16212. Acesso em: 10 jun. 2023.
MERSHA, Abera; BANTE, Agegnehu; SHIBIRU, Shitaye. Neonatal mortality and its determinates in public hospitals of Gamo and Gofa zones, southern Ethiopia: prospective follow up study. BMC Pediatrics, Londom, v. 19, n. 499, p. 1-8, 2019. DOI: https://doi.org/10.1186/s12887-019-1881-0. Disponível em: https://bmcpediatr.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12887-019-1881-0. Acesso em: 10 jun. 2023.
MIN, Ari; MIN, Haeyoung; KIM, Sujeong. Effectiveness of serious games in nurse education: a systematic review. Nurse Education Today, Edinburgh, v. 108, 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.105178. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0260691721004354?via%3Dihub. Acesso em: 10 jun. 2023.
NASCIMENTO, Kleiton Gonçalves do et al. Effectiveness of the serious game for learning in nursing: systematic review. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 42, p. e20200274, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2021.20200274. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/mn5rXzDC4ctrQb9YspqmNJy/?lang=en. Acesso em: 10 jun. 2023.
NOVAK, Jeannie. Desenvolvimento de games. Tradução: Pedro Cesar de Conti. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2010.
OLIVEIRA, Gessilene de Araújo Santos et al. Estratégias da atenção primária em prol da diminuição da mortalidade infantil no Brasil. Facit Business and Technology Journal, Araguaína, v. 1, n. 31, p. 102-117, 2021. Disponível em: http://revistas.faculdadefacit.edu.br/index.php/JNT/article/view/1269. Acesso em: 12 jun. 2023.
PASQUALI, Luiz. Instrumentação psicológica: fundamentos e práticas. Porto Alegre, RS: Artmed, 2010.
PIRES, Maria Raquel Gomes Maia et al. Data for: 2021-0822 Validação do Ludic-Quest à ludicidade de jogos na saúde: jogabilidade e emoções em campo. SciELO Data, v. 1, [s. l.], 2022. Dados de Pesquisa. DOI: https://doi.org/10.48331/scielodata.AZMS8G. Disponível em: https://data.scielo.org/dataset.xhtml?persistentId=doi:10.48331/scielodata.AZMS8G. Acesso em: 12 jun. 2023.
PIRES, Maria Raquel Gomes Maia et al. Desenvolvimento e validação de instrumento para avaliar a ludicidade de jogos em saúde. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 49, n. 6, p. 981-990, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-623420150000600015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/XTDYzBp8Lvgt7VZBHGFBGCN/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 jun. 2023.
POLIT, Denise F.; BECK, Cheryl Tatano. Fundamentos de pesquisa em enfermagem, avaliação de evidências para a prática de enfermagem. 9. ed. Porto Alegre: Artmed, 2019.
TEIXEIRA, Elizabeth (org.). Desenvolvimento de tecnologias cuidativo-educacionais. Porto Alegre: Moriá, 2020.
THANGAVELU, Dhivya P. et al. Digital serious games in developing nursing clinical competence: a systematic review and meta-analysis. Nurse Education Today, Edinburgh, v. 113, 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2022.105357. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0260691722000934?via%3Dihub. Acesso em: 7 jun. 2023.
TONETI, Bruna Francielle. Desenvolvimento e validação de tecnologias digitais voltadas ao ensino de uma prática integrativa e complementar em saúde. 2019. Dissertação (Mestrado em Enfermagem Fundamental) – Escola de Enfermagem de Ribeirão, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/D.22.2019.tde-22102019-200824. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/22/22132/tde-22102019-200824/pt-br.php. Acesso em: 14 jun. 2023.
UNITED NATIONS INTER-AGENCY GROUP FOR CHILD MORTALITY ESTIMATION (UNICEF). Levels & trends in child mortality: report 2022. New York: United Nations Children's Fund, 2023. Disponível em: https://data.unicef.org/resources/levels-and-trends-in-child-mortality/. Acesso em: 5 jun. 2023.
VAUGHN, Lisa M.; JACQUEZ, Farrah. Participatory Research Methods – Choice Points in the Research Process. Journal of Participatory Research Methods, [s. l.], v. 1, n. 1, p. 1-14, 2020. DOI: https://doi.org/10.35844/001c.13244. Disponível em: https://jprm.scholasticahq.com/article/13244-participatory-research-methods-choice-points-in-the-research-process. Acesso em: 04 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paola Sabino da Silva, Silvana dos Santos Zanotelli, Luciana Mara Monti Fonseca, Lucimare Ferraz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Author’s rights: The author retains unrestricted rights over his work.
Rights to reuse: Reciis adopts the Creative Commons License, CC BY-NC non-commercial attribution according to the Policy on Open Access to Knowledge by Oswaldo Cruz Foundation. With this license, access, download, copy, print, share, reuse, and distribution of articles is allowed, provided that it is for non-commercial use and with source citation, granting proper authorship credits and reference to Reciis. In such cases, no permission is required from the authors or editors.
Rights of authors’s deposit / self-archiving: The authors are encouraged to deposit the published version, along with the link of their article in Reciis, in institutional repositories.