The offer of coffee on the streets of the state capitals São Paulo and Vitória

Authors

  • Bruno Barreto Bucciarelli Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. São Paulo, SP, Brasil. https://orcid.org/0009-0000-6038-5481
  • Christiane Barbara Odoki Melo Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. São Paulo, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-4329-9722
  • Flavia Mayer dos Santos Souza Universidade Federal do Espírito Santo, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Territorialidades. Vitória, ES, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-3724-8109
  • Simone Bueno da Silva Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. São Paulo, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1845-4206
  • Valdenise Leziér Martyniuk 1 Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. São Paulo, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-6702-2683

DOI:

https://doi.org/10.29397/reciis.v18iAhead-of-Print.3806

Keywords:

Entrepreneurship by necessity, Pandemic, Street food, Provision and distribution of coffee, Discursive semiotics

Abstract

The pandemic has generated social and economic impacts, such as the informal work of those who sell coffee on the streets, expanded in the post-isolation resumption. The article analyzes the meanings constructed by the service facilities in São Paulo (SP) and Vitória (ES), as demonstrations of the entrepreneurship by necessity. The corpus was collected on weekdays, in places of the state capitals. Discursive semiotics underpins the analysis, suggesting connective isotopies of figures and themes. The results point to the communication of the senses of informality, casualness and familiarity, marked by the female presence, by the autonomy imposed on the subjects producer/seller and consumer and by the connection between the energy given by the drink and the work. These meanings are embedded in the risk experienced by these subjects, snuggled among themselves and excluded from the protection of public policies of work, sanitary conditions, transportation and health services.

Author Biographies

Bruno Barreto Bucciarelli, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. São Paulo, SP, Brasil.

Mestrado em Administração: Gestão Internacional pela Escola Superior de Propaganda e Marketing de São Paulo.

Christiane Barbara Odoki Melo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. São Paulo, SP, Brasil.

Mestrado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Flavia Mayer dos Santos Souza , Universidade Federal do Espírito Santo, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Territorialidades. Vitória, ES, Brasil.

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo.

Simone Bueno da Silva, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. São Paulo, SP, Brasil.

Doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Valdenise Leziér Martyniuk, 1 Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica. São Paulo, SP, Brasil.

Doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

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Published

2024-04-26

How to Cite

Bucciarelli, B. B., Melo, C. B. O., Souza , F. M. dos S., Silva, S. B. da, & Martyniuk, V. L. (2024). The offer of coffee on the streets of the state capitals São Paulo and Vitória. Revista Eletrônica De Comunicação, Informação & Inovação Em Saúde, 18(Ahead-of-Print). https://doi.org/10.29397/reciis.v18iAhead-of-Print.3806

Issue

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