Uso da rede social Facebook como ferramenta de comunicação na área de educação em saúde: estudo exploratório produção científica da área – 2005 a 2011

Arquimedes Pessoni

Resumo


O objetivo da investigação foi registrar a produção acadêmica recente sobre o uso das redes sociais como ferramenta de comunicação, educação e aprendizagem na área da saúde, com ênfase na rede social Facebook. A investigação foi realizada sobre a base de dados do Portal de Periódicos Capes, utilizando as palavras-chave "Facebook, educação e saúde", tendo como critério de busca o uso de conteúdo de acesso aberto mais atual, publicado durante o período compreendido entre 2005 e 2011. A metodologia utilizada foi a pesquisa bibliográfica, seguida de análise dos trabalhos de acordo com as temáticas especificadas nas palavras-chave. O estudo resultou em 37 trabalhos científicos sobre o tema estudado, sendo 2 brasileiros e 35 internacionais. A pesquisa categorizou os 37 artigos científicos salientando o perfil de cada trabalho de acordo com a temática abordada e metodologia utilizada. Grande parte das produções teve como recorte o uso da rede social Facebook como ferramenta de ensino/aprendizagem e muitos utilizaram a survey como base de pesquisa.

Palavras-chave


comunicação; saúde; redes sociais; Facebook; Capes Periódicos

Texto completo:

PDF

Referências


ANDREWS, Trish; TYNAN, Belinda; JAMES, Rosalind. The lived experience of learners’ use of

new media in distance teaching and learning. On the Horizon, Minneapolis, Mn, USA, v. 4, n.

, p.321-330, 2011.

ASSELIN, Marlene; MOAYERI, Maryam. The Participatory Classroom: Web 2.0 in the

Classroom. Practical Strategies Literacy Learning: the Middle Years, Farmington Hills,

Michigan (USA), v. 2, n. 19, p.1-2, jun. 2011.

BOSCH, Tanja E. Using online social networking for teaching and learning: Facebook use at the

University of Cape Town. Communicatio, South Africa, v. 2, n. 35, p.185-200, 2009.

BULL, Sheana S. et al. Case Study: An Ethics Case Study of HIV Prevention Research on

Facebook: The Just/US Study. Journal of Pediatric Psychology Advance Access, Denver

(USA), v. 10, n. 36, p.1082-1092, 2011.

CAO, Yingxia; HONG, Paul. Antecedents and consequences of social media utilization in college

teaching: a proposed model with mixed-methods investigation. On The Horizon, Bingley

(UK), v. 4, n. 19, p.297-306, 2011.

CHELLIAH, John; CLARKE, Elizabeth. Collaborative teaching and learning: overcoming the

digital divide. On the Horizon, Bingley (UK), v. 4, n. 19, p.276-285, 2011.

CHEUNG, Christy M.K.; CHIU, Pui-Yee; LEE, Matthew K.O. Online social networks: Why do

students use Facebook? Computers in Human Behavior, Hong Kong, n. 27, p.1337-1343,

CHRETIEN, Katherine et al. Incorporating Social Media into Medical Education. In: ACADEMIC

INTERNATIONAL MEDICINE WEEK, 1., 2010, San Antonio. Academic Internal Medicine

Insight. San Antonio, Texas: Alliance for Academic Internal Medicine, 2010. v. 9, p. 12 – 13.

CLOETE, Sonja; VILLIERS, Carina de; ROODT, Sumarie. Facebook as an academic tool for ICT

lecturers. Sacla ’09. Proceedings of the 2009 Annual Conference of the Southern African

Computer Lecturers' Association. New York, NY: ACM, 2009. p.1-7.

CONWAY, Maree. Book review: Educating Educators with Social Media, Charles Wankel. On

The Horizon, Bingley (UK), v. 4, n. 19, p.350-354, 2011.

FABER NOVEL CONSULTING. Facebook: the “social media” revolution. A study and

analysis of the phenomenon. Creative Commons, 2007.Disponível em:

phenomenon>. Acesso em: 21out.2012.

FOVET, Frédéric. Impact of the use of facebook amongst students of high school age with

social, emotional and behavioural difficulties (SEBD). In: IEEE INTERNATIONAL CONFERENCE

ON FRONTIERS IN EDUCATION CONFERENCE, 39th., 2009, New Jersey (USA). Proceedings...

Piscataway, New Jersey: Ieee Press Piscataway, 2009. p. 1555-1560. Disponível em:

. Acesso em: 21 out. 2012.

GARCIA, Paulo Sérgio. A Internet como nova mídianaeducação. 2005. Disponível em:

. Acesso em: 20 out. 2012.

GREEN, Tiim; BAILEY, Baynard. Academic Uses of Facebook: Endless Possibilities or Endless

Perils? Techtrends, Bloominghton (USA), v. 3, n. 54, p.20-22, 2010. Disponível em:

. Acesso em: 21 out. 2012.

GREENE, Jeremy A. et al. Online Social Networking by Patients with Diabetes: a qualitative

evaluation of communication with Facebook. J. Gen. Intern. Med., New York (USA), v. 3, n.

, p.287-292, 2010. Disponível em:

. Acesso em: 21 out. 2012.

HRASTINSKI, Stefan; AGHAEE, Naghmeh M. How are campus students using social media to

support. Education and Information Technologies, New York (USA), v. 4, n. 17, p.451-

, 2011. Disponível em: .

Acesso em: 21 out. 2012.

HYLLEGARD, Karen H. et al. An exploratory study of college student´s fanning behavior on

Facebook. College Student Journal, Alabama (USA), v. 3, n. 45, p.601-616, 2011.

JOLY, Karine. The Facebook applications: the game changer. 2008. Disponível em:

. Acesso

em: 21out. 2012.

LAMPE, Cliff et al. Student use of Facebook for organizing collaborative classroom activities.

Computer-supported Collaborative Learning, New Jersey (USA), v. 3, n. 6, p.329-347,

Disponível em: . Acesso

em: 21 out. 2012.

LOVING, Matthew; OCHOA, Marilyn. Facebook as a classroom management solution. New

Library World, Bingley (UK), v. 3-4, n. 112, p.121-130, 2011.

MARCOS, Vanessa Pasvenskas; VIZZOTTO, Marília Martins. Uso patológico da Internet em

estudantes universitários. In: CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE PSICOLOGIA DA SAÚDE, 2.,

, São Bernardo do Campo, SP.; CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE PSICOLOGIA DA

SAÚDE, 1., 2011, São Bernardo do Campo, SP. Transformações socioculturais e

promoção de saúde. Disponível em:

anais-1/2011/comunicacao-oral/co70/CO70%20-%20TEXTO%20INTEGRAL%20-

%20Uso%20Patologico%20Da%20Internet%20Em%20Estudantes%20Universitarios.pdf>.

Acesso em: 21out. 2012.

NINE RULES OF SOCIAL MEDIA. E-book colletive. 2010. Disponível em:

. Acesso em: 21 out. 2012.

NÚMERO de usuarios brasileiros no Facebook cresce 298% em 2011. Portal G1. 5 de janeiro

de 2012. Disponível em:

brasileiros-no-facebook-cresce-298-em-2011.html>.Acesso em: 21 out. 2012.

PARK, Namkee; JIN, Borae; JIN, Seung-a Annie. Effects of self-disclosure on relational

intimacy in Facebook. Computers In HumanBehavior, Maryland Heights (USA), n. 27,

p.1974-1983, 2011.

PEMPEK, Tiffany A.; YERMOLAYEVA, Yevdokiya A.; CALVERT, Sandra L. College students' social

networking experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology,

Maryland Heights (USA), v. 3, n. 30, p.227-238, 2009.

PETIT, Michelle L. Implications of information technology for the health education profession.

American Journal of Health Studies, Maryland Heights (USA), v. 1, n. 23, p.1-41, 2008.

PHILLIPS, Linda Fogg; BAIRD, M. A. Derek; FOGG, B. J. Facebook for Educators. 2011.

Disponível em: . Acesso em: 20

out. 2012.

ROBLYER, Margaret et al. Findings on Facebook in higher education: a comparison of college

faculty and student uses and perceptions of social networking sites. Internet and Higher

Education, Maryland Heights (USA), v. 3, n. 13, p.134-140, 2010.

SCHWARTZ, Harriet L. Facebook as an academic tool for ICT lecturers. 2009. The Chronicle

Review.

SHERBLOM, John C. The computer-mediated communication (CMC) classroom: a challenge of

medium, presence, interaction, identity, and relationship. Communication Education,

London (UK), v. 4, n. 59, p.493-523, 2010.

SMOCK, Andrew D. et al. Facebook as a toolkit: a uses and gratification approach to

unbundling feature use. Computers in Human Behavior, Maryland Heights (USA), v. 6, n.

, p.2322-2329, 2011.

TECLEHAIMANOT, Berhane et al. Student-Teacher Interaction on Facebook: What Students

Find Appropriate. Techtrends, London (UK), v. 3, n. 55, p.19-30, 2011. Disponível em:

. Acesso em: 21 out. 2012.

THOMPSON, Lindsay A. et al. The Intersection of Online Social Networking with Medical

Professionalism. J. Gen. Intern. Med., New York (USA), v. 7, n. 23, p.954-957, 2007.

Disponível em: . Acesso em: 21

out. 2012.

WANKEL, Charles. Management education using social media. Organization Management

Journal, New York (USA), p.251-262, 2009.

YOUNG, Jeffery R. COLLEGE 2.0: How Not to Lose Face on Facebook, for Professors. The

Chronicle of Higher Education, Washington, D.C., p.1-7, 2009. Disponível em:

. Acesso em: 21 out. 2012.




DOI: http://dx.doi.org/10.3395/reciis.v6i4.581

Apontamentos

  • Não há apontamentos.




e-ISSN 1981-6278 

Icict - Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde

Fundação Oswaldo Cruz | Ministério da Saúde
Av. Brasil, 4365 | Pavilhão Haity Moussatché | Manguinhos | CEP 21040-900
Rio de Janeiro | Brasil